Akademia kręgosłupa

 

Od najmłodszych lat dźwigamy ciężary w postaci szkolnych plecaków, najpierw w szkole, potem w pracy spędzamy od kilku do kilkunastu godzin dziennie unikając aktywności fizycznej. W rezultacie większość z nas ma nie tylko wady postawy ale także odczuwa związane z nią dolegliwości bólowe – najczęściej bóle i sztywnienie karku i odcinka szyjnego oraz lędźwiowego.

 

Pozycja siedząca nie jest dla człowieka pozycją naturalną i tym samym nie może być zdrowa dla kręgosłupa. Co więcej, zła pozycja ciała – zgarbione plecy i niedostateczne podparcie lędźwiowej części kręgosłupa powoduje napięcie i obciążenie kręgosłupa, karku i mięśni ramion, ale także wpływa niekorzystnie na układ trawienny i hamuje pełny oddech, co z kolei redukuje ilość tlenu w krwioobiegu prowadząc do ogólnego zmęczenia zarówno ciała, jak i umysłu.
Długotrwała pozycja siedząca powoduje również przykurcze mięśni kończyn dolnych oraz przykurcze mięśni biodrowo-lędźwiowych, co doprowadza do przeciążenia odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Jeśli ważymy 70 kg, to podczas siedzenia kręgi lędźwiowe są uciskane z siłą ok. 140 kg!

 

Mogą się wówczas pojawiać dyskopatie i przepukliny krążków międzykręgowych (np. rwa kulszowa). Nadmiernemu przeciążeniu ulega również lordoza szyjna – czyli naturalne wygięcie ku przodowi. Mogą się wówczas pojawić bóle odcinka szyjnego z promieniowaniem do barków czy ramion oraz bóle głowy i szumy w uszach.
Szczególnie niebezpieczna dla kręgosłupa jest też nadwaga, a zwłaszcza otyłość brzuszna. Każdy dodatkowy kilogram w tym miejscu dodatkowo obciąża odcinek lędźwiowy. Sprzyja to ścieraniu się chrząstek pokrywających kości tworzące stawy kręgosłupa. Kolejnym etapem jest już choroba zwyrodnieniowa.
Kobiety dodatkowo przeciążają kręgosłup poprzez noszenie torebek na jednym ramieniu. Noszenie wysokich obcasów z kolei powoduje trwały przykurcz ścięgna Achillesa, co utrudnia prostowanie stopy. Ponadto ciężar ciała jest przenoszony do przodu, co wymusza pogłębienie naturalnego wygięcia kręgosłupa w odcinku lędźwiowym.

 

Pojawia się zatem pytanie jak sobie pomóc?

 

Odpowiedź jest prosta – trzeba regularnie prowadzić aktywny tryb życia! Nie jest jednak bez znaczenia jaki rodzaj aktywności wybierzemy. Kręgosłup, kości i stawy utrzymują się we właściwej pozycji dzięki silnym, sprężystym mięśniom. Gdy te słabną, całe obciążenie spada na układ kostny. Tak więc przy kłopotach z kręgosłupem i stawami przeciwwskazane są sporty asymetryczne czyli rozwijające jedną część ciała (np. tenis, squash, bieganie po twardym podłożu), sporty obciążające stawy i kręgosłup (np. podnoszenie ciężarów, wiosła). Wreszcie każdy intensywniejszy trening po okresie rozleniwienia czy braku ruchu może być destrukcyjny dla kręgosłupa. „Najzdrowsze” dla naszego szkieletu wydaje się być pływanie, joga, spacery czy właśnie tai chi.

 

Proponowany przez nas program Akademia Kręgosłupa zawiera zestaw ćwiczeń przygotowanych specjalnie pod kątem rozluźniania, masowania ruchem i wzmacniania poszczególnych części kręgosłupa.

 

Regularna praktyka proponowanych przez nas ćwiczeń gwarantuje poprawę zdrowia i samopoczucia już po kilku tygodniach!

Facebook